SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-125 TAHUN


( 5hb Januari 1897 - 5hb Januari 2022 )

Friday, April 16, 2010

Pengalaman Dalam Mencari Seni Pukulan Yang Efisien (Siri 2)

Sejak dari itu pencarianku bermula...

Aku meminta izin daripada bapaku untuk berguru dengan pekerjanya itu.Dia bersetuju.Dia pun menggajikan pekerjanya itu untuk melatih dan mengasuh aku dan adindaku dalam silat melayu.Dialah guru Silat Melayuku yang pertama.Namanya Pak Hassan berumur lebih kurang 45 tahun ketika itu.Dia ni sebenarnya seorang bekas banduan ( tak perlulah aku cerita atas kesalahan apa yang nyata dia bekas banduan jenayah berat)Pak Hassan mengajarkan ku Buah Pukul Mersing.Dengan tangan beliau aku dan adinda hanya sempat mahir Lian 5 kerana dia terpaksa pulang ke kampungnya di Mersing diatas sebab peribadi.

Aku dan adinda x putus asa..kami pasangkan telinga mencari perguruan yang terdekat dengan rumah.Adindaku akhirnya bertemu dengan perguruan idamannya manakala aku masih tercari-cari sehingga aku bertemu Pakcik Sulaiman a.k.a Pak Leman Kuey Tiaw.
Pertemuan dengannya diatur oleh kawan setamanku yang juga anaknya.Pak Leman seorang peniaga Kuey Tiaw Goreng dipasar malam sekitar Johor Bahru.Diwaktu lapang aku akan kerumahnya berlatih berpasangan dengan anaknya yang ku panggil Iman.Pak Leman seorang pengamal Buah Pukul Mersing ( aliran mana tak pula aku tanya).Dengan Pak Leman dapatlah kekal belajar hingga mahir Lian tujuh.Kata Pak Leman belajar buah pukul mahir Lian 1 dah boleh pukul orang..hehehehe..Inilah yang ku idamkan (Masa tu berangan nak pegang sekolah..huh remaja yang sedang mencari identiti la katakan..) Aku terpaksa stop sementara kerana ingin menumpukan kepada PMR..setelah selesai PMR aku cuba berguru semula dengan Pak Leman namun dia semakin tak menang tangan kerana perniagaan kuey tiawnya semakin maju...

Selepas itu pencarianku berhasil..kali ni dengan Che' Othman a.k.a Abah Man.Bukan senang nak pujuk dia menerima aku sebagai muridnya..rata-rata yang menjadi muridnya menjadi 'penakluk/pemerintah' taman.Berhari-hari aku memujuk akhirnya membuahkan hasil..Selama 3 bulan yang pertama aku hanya berlatih pra-latihan yang sama(mungkin menguji kesabaran) akhirnya aku dilatih belebat dan aplikasi buah.permaiannya sendeng tetapi tidak ada bunga atau pencak.Mirip buah pukul..Kemudian aku memanjangkan kaki ke rumah Wak Yiem.Wak Yiem juga mengajar pukulan tetapi gerak Jawa.Dengan Wak Yiem aku di ajar agar menggunakan segala pengetahuan beladiri hanya untuk mempertahankan diri tidak untuk menceroboh.Beliau mengutamakan fizikal yang mantap agar dapat bertahan apabila diserang atau diasak bertubi-tubi serta dapat melakukan serangan yang padat dan mantap..disamping belajar pukulan aku diasuh beliau dengan pengetahuan agama.

Begitulah pengalaman remajaku hanya dihabiskan mencari guru-guru untuk mendalami silat.Nantikanlah coretan seterusnya bagaimana aku boleh bersama Lian Padukan...

No comments: