SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-118 TAHUN


(5hb Januari 1897-5hb Januari 2015)

Thursday, April 29, 2010

Bersatu Teguh,Bercerai Roboh

Saya tertarik dengan apa yang dipetik oleh Cikgu Hisham tentang Hang Tuah..

>BINALAH KEMBALI MELAKAMU<

Tun Perak Seri Maharaja,
binalah Melakamu
dengan setia Hang Tuah
bara Hang Jebat
sekata Kasturi, Lekir dan Lekiu.

Kukuh itu puncanya setia
bara penghindar leka
sekata untuk mara.

Kalau datang Kerma Wijaya
membawa fitnah
datang Mendeliar
menghembur seranah,
Berbentenglah kau Tun Perak,
pada Tuah yang setia,
Jebat yang berbara,
Kasturi, Lekir, Lekiu yang sekata.

(Petikan dari blog Lian Padukan Martial Arts Academy)

Apa yang boleh kita ambil iktibar dari puisi ini?? Kita semua harus bersatu teguh dibawah kepimpinan yang adil dan saksama.walau kita bak Hang Tuah yang taat setia kepada amirul mukmininnya..walau rasa diri kita sentiasa ingin menyanggah ketidak adilan membabi buta bak Hang Jebat dan pengikut seia sekata bak yang lain namun hakikatnya kita tetap harus bersatu agar kesatuan tetap teguh.

Usah sesekali membiarkan diri kita dipengaruhi anasir-anasir dalaman (jika anasir luar sudah tentu dah diajak "berdiri") yang tidak ubah seperti Raja Mendeliar dan Patih Kerma Wijaya.Sikap mengadu domba,PHD (Perasaan Hasad Dengki),fitnah- memfitnah demi mengejar pangkat dan kedudukan sehingga sanggup menganiaya mereka yang setia,taat dan berjasa.

Dalam konteks Persatuan kita,saya menyeru agar jauhilah sikap-sikap yang tersebut agar ukhwah persahabatan,persaudaraan dan silaturahim tidak terhakis akibat hanya kepentingan diri sendiri.

Ingatlah untuk membina sesebuah empayar sejarah telah membukti tidaklah mudah namun untuk menghancurkan boleh dilakukan dalam sekelip mata.Waspada pada musuh dalaman baru menentang unsur luar.Sama-samalah kita beringat..

No comments: