SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-118 TAHUN


(5hb Januari 1897-5hb Januari 2015)

Thursday, July 8, 2010

ALANG-ALANG MEYELUK PEKASAM




Bismillahirahmanirahim...

Subhanallah..tersentap dada saya apabila membaca komen saudara TM dalam blognya dan komen beberapa orang yang penakut didalam blog Cikgu Sam.Memanglah hak dia nak taip apa saja komen dalam laman blog dia tapi seperti yang beliau sedar bahawa lamannya turut akan dibaca oleh sahabat & lawan.Entahlah...apa motif dia saya tak tahu namun ingin saya katakan disini sudah-sudahlah saudara dengan usaha yang tidak bermanfaat ni.Sepatutnya kita berlumba mengeluarkan artikel berbentuk ilmiah dalam mengembang Ilmu Tempur Buah Pukul bukan bersengketa sesama kita.

Tahniah ayahanda..rupanya Guru Utama saya ni masih terkenal.Boleh saya gelarkan dia Ayahanda Hasyim Al-Haj Al-Masyhur.Dari sudut positif saya lihat beria-ia benar mereka mencari,mengkaji dan mengorek siapa sebenarnya insan yang bernama Hasyim Al- Haj Al-Masyhur ni? Dengan siapa dia berguru sebelum diangkat dan dilantik menjadi Guru Utama? Benarkah beliau berguru dengan guru-guru buah pukul terkenal masa beliau muda? Rupanya ayahanda ku ini dalam pemerhatian dunia buah pukul..rupanya ayahandaku ini ada peminat luar Lian Padukan.Tahniah ayahanda..sememangnya layak nama ayahanda tercatat sebagai pewaris nukil original yang terakhir( bukan senang wo..nak kena tunggu 100 tahun baru ditakdirkan sampai ke tangannya)..Sungguh Istimewa insan yang bernama Mohammed Hasyim B. Salleh Al-Haj ini.

Ada yang mendakwa Haji Hasyim syok sendiri kerana Pak Atan tak ingat namanya...
Gambar diatas menunjukkan bukti hubungan mereka berdua.Lagipun normal bagi seorang guru yang mempunyai beribu murid nak ingat memori sorang-sorang.Memang adatnya lah murid yang berjaya seperti Haji Hasyim mengingati gurunya.Semua orang tahu bahawa Pak Atan mengajar Gayang 5 bukan Lian Padukan.Semua orang tahu Guru Lian Padukan kepada Ayahanda hanya Abdul Razak Sharif a.k.a Abang Yak a.k.a Razak Yahudi dan Pak Mat Kedidi a.k.a Mohamad Bin Chik.Kenapa saya sebutkan nama Razak dahulu bukan PMK?? Kerana secara faktanya Ayahanda Hasyim Al-Haj memang berguru dengan Razak Yahudi selepas diarah oleh Pak Mat Kedidi.Untuk pengetahuan semua yang diluar sana..yang yang menjadikan yang melayakkan Ayahanda menjadi Guru Utama adalah kerana budi orang yang bernama Razak Yahudi!! Ya..Razak Yahudilah yang didik, mengasuh, membimbing dan membuatkan Haji Hasyim layak menjadi salah seorang guru Buah Pukul umumnya Lian Padukan Khasnya..Yang lain-lain seperti Ayahanda Pak Atan,Ayahanda Pak Raja Ali,Pak Talib Nik,Pak Mat Samurai dan lain-lain adalah guru peribadinya.Lagipun ketika beliau belajar dengan guru-guru ni pun dia pergi atas inisiatif sendiri kerana cintakan ilmu Buah Pukul dan antaranya beliau pergi bersama gurunya Razak Sharif a.k.a Razak Yahudi.Ketika itu pun insan yang bernama Mohammed Hasyim Haji Salleh ni masih muda..tidak terlintas ketika itu nak jadi Guru Utama..tiada impian pun..kerana beliau sibuk dengan perniagaan bas yang dimilikinya.Jadi apabila ia sendiri yang menceritakan siapa dan dengan siapa beliau berguru sepatutnyalah yang diluar sana bangga kerana Guru Utama LIAN PADUKAN pernah berguru dengan guru mereka.Bukan cemburu membabi buta...

Selepas ni bagi siapa yang berhajat nak jumpa Pak Mat Samurai silakanlah bak kata Ayahanda Hasyim Al-Haj kerana guru itu memang seorang contoh Guru Buah Pukul yang baik dan patut diteladani.Selepas itu carilah Pak Majid Klinik pulak..kenal-kenallah guru-guru ini.Hulur-hulurlah apa yang patut jangan datang berlenggang saja.Buah habih boreh jo..Maaf dipinta sekiranya terasa.

8 comments:

cikgu_boy said...

eh...mana ada ayahanda hj hasyim belajar dengan guru2 tu semua.kan dia dpt dlm mimpi.nama2 tu dia pinjam je.saya pun bljar dlm mimpi je...tu pun stelah jumpa ydp dlm mimpi.nukil tu kan jatuh dari langit...mungkin dari kerajaan langit kot.tak pun angin yg bawak terbang smpai rumah ydp kot.

dah lah tak yah nak posting atau tulis apa2 lagi tentang kebenaran..diorang ni jenis keras kepala punya org.(batu besar ada duduk dlm dia punya kepala)....

pas ni klu nak tulis...tulis pasal ayam ker,burung terbang ker atau apa2 je...tipu pun takpa.(ada aku kisah)....dah malas aku nak layan jenis orang yang ungkal2 ni.....salammmmmmm.

cikgu ayeen said...

yelah cikgu boy sya buat artikel tu pun ilham dari mimpi umpama mimpi dalam mimpi...dari kerajaan ayah syim..nukil tu jin yg hantar kalau nak belajar ilmu bulu kasap sila lah jumpa ayah sim...buek ngabih ke boreh..bukan ngabih ke boreh yoh...ngabih kan dueh karen daan yoh..lopeh ni dio poe la torojun kek jambatan endau tuh..taak dapek den nak nolong doh ekau kan suko maen kek endau tuh kirim salam yoh kat guruhhh2 ekau tu yoh...wasalammmmmmmm

cikgu ayeen said...

ni satuh la lae edan nak posan kek juhanlksmano ni yoh??lopeh ni ekau stndby ekau punyo lian glock 19 ekau tuh bukan apo dio tuh kalau da gilo ado karang kambing hitam jadee katak hitam dio lompek kek juhan

cikgu_boy said...

klu katak pisang melompat...tapi katak puru merangkak...sebab berat tak larat nak lompat....

Juhann Laksamana said...

Kalu katak xyah guna glock mengabiskan peluru..mahal tau peluru.Pijak je..lompat terajang merangkak pijak jek..

New Skool said...

saya memang nak sangat jumpa dengan pak mat samurai, nak tanya macam - macam ni...

cikgu ayeen said...

cikgu boy lepas ni sya nk pegi menuntut kat gunung ledang sya dah dah kol hang tuah dah dia cakap dia kirim slam kt cikgu2 lp sume dgn sdra juhnlksmna...hang tuah nak ajar buah pijak katak puru kui!!kui!!!

cikgu_boy said...

buat apa pergi gunung ledang jumpa hang tuah...kan saya hari2 jumpa hang tuah..sy kn kat melaka ni.hang tuah ckp dia dah tak ajar silat lgi...klu nak belajar....belajar ngan hang buah...hahaha...!

lagi satu dia ckp hang buah ada satu buah istemewa....iaitu,buah si luncai terjun dengan labu2nya.

labu pun buah juga apa...salam.