SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-125 TAHUN


( 5hb Januari 1897 - 5hb Januari 2022 )

Sunday, July 25, 2010

MUHASABAH : JANGAN BERLAKU SOMBONG

Bismillahirahmanirahim

Lumrah manusia didunia kadangkala tidak terlepas dari melakukan kesilapan.Samada sengaja atau tidak.Kadangkala melukakan hati orang melalui kata-kata atau perbuatan.Kadangkala kerana faktor glamor atau mengejar kuasa kita pangkah orang lain walaupun orang itu guru,ibubapa dan sanak saudara...tergamak kita.Itulah manusia..

Itulah sebabnya kita perlu sentiasa muhasabah diri.Paling baik setiap kali solat fardhu selepas berdoa.Ambil 5-10 minit lihat kembali apa yang telah berlaku diantara waktu..adakah kita ada membuat kerja-kerja yang sia-sia? adakah kita benar-benar melakukan apa yang diamanahkan? adakah kita melukakan sesiapa diatas tindakan kita?? Adakah kita dijalan yang benar? adakah kita muslim/muslimah yang baik?

Saya percaya apabila kita mengambil masa sebegini untuk muhasabah diri kita Insyallah kita tergolong diantara orang-orang yang sentiasa pemaaf,penyabar,bermotivasi dan sentiasa ingin berjaya dan melakukan perkara-perkara positif tanpa melukakan perasaan orang lain serta berfikiran waras...Insyallah.

So jika kita sebelum ini berlaku sombong dengan orang lain samada guru,ibubapa,
saudara dan sahabat taulan hatta masyarakat sekalipun hentikanlah..

3 comments:

Combat Satukan said...

emm..la..la..sdra juhan moh leh trun jb...bleh mkn2 x yah lyn lg baik kita cite psl itik berenang ke...ayam berlaga ke...katak puru ke...lg ada paedah...agak2 kt negeri china skang ni ujan gaknya ye...

Juhann Laksamana said...

xnaklah...nanti den kuat makan kat umah cikgu ayeen dan Kak P..best sgt masaknye..tambah2 dengan sambal belacan Sabah..perghhh...terangkat bah!! hehehehe

Combat Satukan said...

kuek mkn xpe..jgn kuek motokosumbuh haha!!