SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-125 TAHUN


( 5hb Januari 1897 - 5hb Januari 2022 )

Thursday, July 22, 2010

Catatan Ringkas Buah Pukul dengan Wushu Muslim Cina

Bismillahirahmanirahim..

Dalam menghargai seni tempur Lian Padukan,saya terdetik bagaimana rupanya permainan asal Syed Abdul Rahman Yunan? lalu melalui internet saya menyusuri wushu yang digunakan oleh umat Islam dinegara China..penemuan yang ditemui terdapat pelbagai form atau gaya yang dipelopori oleh pendekar-pendekar wushu cina muslim antaranya :-
a) Bajiguan
b) Zhaquan
c) Tantui
d) Qishiquan
e) Huihui Shiba Zhou
f) Piquaquan
g) dan lain-lain

fakta yang amat membanggakan ialah seni-seni ini turut sama digunakan oleh Pendekar-pendekar yang berkhidmat sebagai Pengawal Peribadi atau Panglima Peribadi Maharaja China serta Jeneral-Jeneral Tentera terkenal.Sama seperti disini ia digunakan oleh orang-orang kuat Istana Johor.Harapan agar ia turut digunakan oleh Angkatan Tentera Malaysia serta pasukan Polis Diraja Malaysia di masa akan datang.

2 comments:

Selasih said...

SALAM..SAYA TERTARIK DGN GAMABAR SDR DGN raja ali..macam saya kenal..di mana beliau kini.?anak2nya mungkin sebaya saya dulu..semasa beliau tinggal di semerah

Juhann Laksamana said...

Salam Saudara Selasih,beliau masih di Semerah,Batu Pahat.