SAMBUTAN JUBLI BUAH PUKUL LIAN KE-118 TAHUN


(5hb Januari 1897-5hb Januari 2015)

Friday, May 14, 2010

NAGA TIDUR USAH DIKEJUT,SPONGEMOK !!

Pelik Bin Ajaib..manusia kerana tamak sanggup mengadu dombakan orang lain kerana dia sebenarnya sedar bahawa dia tidak mampu BERDIRI dihadapan orang yang difitnah maka diajaknya orang-orang dungu bersama-sama dia.Kenapa mesti dia lakukan?? hanya diri sahaja yang tahu.. (mungkin cemburu..mungkin dengki..tamak..tak sedar diri..)Namun pesanan ikhlas saya kepada dia..Usahlah dikejutkan Naga yang sedang tidur! Kalau kail panjang sejengkal usahlah diduga lautan dalam ( pergi je pancing kat kolam..sebab di tepi laut pun tak layak)

Tidakkah dia sendiri sedar apa yang berlaku pada dirinya sendiri? Muhasabahlah diri anda..Tengok kembali apa yang pernah berlaku.Orang lain berniaga dia nak berniaga..
tapi tipu duit orang sana sini..dah la pula tak menjadi pula apa jua yang diusahakan..Ada rakan kongsi yang setia ditikamnya dari belakang..dihumbannya kawan didalam tirai besi.Diporak perandakan masjid kawan tu (dahsyat sungguh akhlak dia ni.Secara kasarnya inikah didikan dan asuhan yang yang dia terima sejak masih kecil hingga berfizikal besar)..dari mana hasil pendapatan diri sebagai ketua keluarga?? Takkan mengharap belas ihsan isteri kot....(tak gentleman langsung..)

Terbaru pula nak start perniagaan lagi berhampiran tempat yang diludah..kenapa dengan tempat sekarang?? Takut Ah Long ke? Lari dari hutang ke?? Takut dicari orang yang ditipu?? Tempat sedia ada pun tak menjadi nak start tempat baru(apa punya strategi perniagaan yang dipakai pun tak tau lah...)Mana nak menjadi perniagaan jika sendiri tidak menguruskan perniagaan secara day to day( Orang jadi MD dia pun nak juga)Asyik 'seberang air' memanjang(Huh..mungkin inilah model Mat Jenin alaf baru)

Dia ni agaknya berangan nak jadi superman(semua nak jadi..)dengarnya di perantauan dikhabarkan kepada semua orang dialah Ultraman dapat pukul raksasa putih(betul ke cerita tu?? kat sini menikus bagai nak rak..)Setiap cerita yang dikhabarkan semuanya dialah PM..dialah Superman..dialah Ultraman (baik jadi spongebob jelah tak kacau orang malah disayangi kanak-kanak)

Hentikanlah kerja yang sia-sia tu 'spongemok'.Tak payahlah berlagak Kucing kalau diri tu tikus..Tak payahlah junjung Firman Allah s.w.t minta belas konon dikhianati..
Baik junjung FirmanNya memohon maaf kepada rakan taulan samada yang masih bersama atau yang pernah dikhianati..kerana esok lusa entah-entah dengan diri tergadai maruah akibat perbuatan tangan sendiri.Usahlah cemburu kejayaan orang lain malah ambillah contoh untuk berjaya.Sentiasa audit diri(tau tak maksud audit,spongemok?? kalu tak tahu tak payah susah jadi businessman).

4 comments:

Bukan Saudara Upin said...

Hushhh

Marah nampaknya kawan?
Biaso la tikam menikam ni..
Kalu tgk cito Cino, mmg ramai tikam sifu sendiri. Bkn 1 2 cito.. Byk cito plak tuh... Rupo2 ae mmg ado kek Mesia ek?

Dulu pn ado den dongar sorg ngaku sekian2 guru tu murid dio. Dgn pantas den ngadu kek salah murid guru tu aka kawan den. Kawan den dgn sogoro sms guru tu.. Guru tu relex je.. Kwn den bgtau, itu mamat cam tongkat langit dgn ranting... hehehehe

Skrn ni sonyap jo mamat tu...

Tak po la doa hidayat utk dio.. Kalu itu lebih baih utk dio.. Kalu yg 'lain' lebih baik, ekau faham2 jo lah..

cikgu_boy said...

hui...marah betul naga ni.ni naga dragon ball ke?..jgn tido lama2 nanti bermalam pulak...

New Skool said...

"Dulu pn ado den dongar sorg ngaku sekian2 guru tu murid dio" macam cerita 6 jahaman la pulak... oh, laksamana damhuri? laksamana damhuri pun anak murid hamba...

Juhann Laksamana said...

Salam..terima kasih diatas komen2 anda yang amat dihargai.